Psycholoog - praktijk in Breda
Maak vandaag nog een afspraak. Bel (076) 8888 065
(076) 8888065

Werkwijze

Aan het eind van het intakegesprek bespreek ik direct met je of behandeling in mijn praktijk mogelijk is en welke stappen we in de behandeling zullen gaan doorlopen (behandelplan). Ik doe in principe zo min mogelijk aan verslaglegging. Jouw privacy staat bij mij hoog in het vaandel.

Maak een afspraak

Aangesloten bij:
NIP logologoNVPA logoVGCT logoRBNG

Overzicht werkwijze

Aanmelden

Ik werk als psycholoog vanuit mijn praktijk ruimte in Breda (Heusdenhout). Je kunt je telefonisch aanmelden of je vult de vragenlijst in die je vindt onder de knop ‘’aanmelden’’. Je wordt dan zo snel mogelijk gebeld voor het maken van een afspraak voor een intakegesprek. In deze intake praat ik onder andere met je over de klachten en de oorzaken daarvan.

De weg naar herstel

  • Aanmelden; dit kan telefonisch of via de website
  • Intakegesprek; praten over je klachten en oorzaken
  • Behandeling; de behandeling is vloeiend

Behandeling

Wanneer uit de intake blijk dat je problemen kunnen worden behandeld door middel van kortdurende therapie, starten we met de behandelgesprekken. Je kunt hierbij denken aan 4 tot 12 gesprekken. Het kan ook zijn dat je klachten  zwaar zijn en dat een meer langdurige therapie nodig is. In dat geval zal ik je doorverwijzen omdat er maar een beperkte vergoeding mogelijk is voor mijn behandeling.

Het kan ook zijn dat u er geen probleem mee heeft om een deel van het behandeltraject zelf te betalen. U kunt dan ook voor zwaardere problematiek bij mij terecht omdat ik vooral ervaring heb opgedaan in de tweede lijn, waar ik te maken heb gehad met meer complexe problematiek. In dit laatste geval zal ik zo nauwkeurig mogelijk aangeven wat de te verwachten behandelduur zal zijn zodat je weet waar je rekening mee moet houden.

De afspraken vinden plaatsen in een prettige, huiselijke sfeer

Cognitieve gedragstherapie en andere methoden

Ik werk voornamelijk vanuit de cognitieve gedragstherapie. Tegenwoordig werk ik veel met ACT (acceptance & commitement therapy). Dit is de ”derde generatie” gedragstherapie, samen met het inmiddels steeds meer bekende mindfulness.

Cognitieve therapie is een ‘’evidence based’’ behandelvorm. Dit betekent dat er veel wetenschappelijk onderzoek naar wordt gedaan en de behandelmethoden zijn getoetst op hun effect. Voor het effect van cognitieve gedragstherapie is dan ook veel bewijs gevonden. Zowel dat het helpt bij klachtenvermindering en probleemoplossing, als dat het ervoor zorgt dat mensen niet meer terugvallen.

Cognities zijn gedachten. Onze gedachten beïnvloeden ons gevoel en gedrag. Wanneer je anders naar zaken leert kijken (anders over de dingen kunt gaan denken) dan ben je in staat om beter te relativeren en positiever te denken. Hierdoor ga je je anders voelen en anders gedragen (bijvoorbeeld, je durft weer meer dingen te ondernemen). Ook het gedrag speelt een belangrijke rol in hoe we ons voelen. Wanneer je geen ‘’nee’’ durft te zeggen bijvoorbeeld, kun je in een situatie terecht komen waarin je te veel hooi op je vork neemt en soms misschien wel dingen doet die je eigenlijk niet wilt doen. Daarom is het belangrijk dat, wanneer je anders hebt leren denken, ook ander gedrag uit te proberen zoals bijvoorbeeld vaker ‘’nee’’ gaan zeggen.

Met cognitieve therapie leert u uw eigen therapeut zijn, zodat u ook in de toekomst klachten kunt voorkomen en problemen anders weet te benaderen.

Met ACT ga je onderzoeken vanuit welk denkkader jij veelal functioneert. Iedereen heeft een ander denkkader, toch ervaren we vaak ons eigen denkkader als ”de waarheid”. Met ACT leer je minder te oordelen en stickers te plakken, op anderen maar vooral ook over jezelf. Je leert beter accepteren dat moeilijke emoties en negatieve gedachten bestaan en je oefent om de strijd hiermee te begraven. Je leert om meer afstand te nemen van je denken en je denkkader, zodat er ruimte ontstaat om de dingen te gaan doen waar je echt naar verlangt. Als resultaat van het volgen van ACT therapie zie ik vaak een vergrote psychische flexibiliteit, verminderde hinder hebben van bepaalde hardnekkige overtuigingen en mensen kunnen beter loslaten.

Verder werk ik met technieken uit de interpersoonlijke psychotherapie. Deze therapie helpt voornamelijk bij depressieve klachten. In deze therapie gaat men ervan uit dat veel klachten ontstaan door de manier waarop mensen met hun omgeving omgaan. Ik bespreek uw relaties met familie, vrienden, partner, collega’s. Vervolgens onderzoeken we samen of u tevreden bent met de manier waarop u met deze mensen omgaat en wat u hierin wilt veranderen.

Ook maak ik gebruik van oefeningen uit mindfullness. Hierbij leert u om met meer aandacht naar uzelf te luisteren en met meer aandacht uw activiteiten te doen. Hierdoor ontstaat meer ruimte voor beleving, geeft u uzelf de tijd om zaken te verwerken en het geeft vaak een betere concentratie en een betere stemming.

Wanneer ik merk dat uw persoonlijkheid of ervaringen uit uw jeugd een rol spelen bij uw klachten zal ik gebruik kunnen maken van oefeningen uit de schematherapie. Deze therapie is erop gericht om u meer bewust te maken van uw eigen valkuilen, u probeert hierin meer los te komen van (niet functioneel) gedrag, gedachten en gevoelens die u door uw opvoeding of jeugdervaringen heeft ontwikkeld en u probeert situaties op een gezondere manier te benaderen en op te lossen.

Intake

Ik maak alleen indien gewenst een intakeverslag van dit gesprek. Het intakegesprek is bedoeld om jouw klachten goed in kaart te brengen. Ik praat met je over je last, de oorzaken van je klachten en hoe je hiermee omgaat tot nu toe. Er is ook aandacht voor je huidige leven, je verleden en jouw karakter. Ik praat ook met je over wat je wilt bereiken met de therapie.

Je hebt niet per se een verwijsbrief nodig voor de behandeling.

Jezelf hervinden, opnieuw kennis maken en ontdekken waar je ook uit zou kunnen komen. Tijd voor verandering , tijd voor een afspraak.

(076) 8888065

Direct aanmelden

Behandelduur en frequentie

Ik probeer na ons intakegesprek een inschatting te maken van het aantal gesprekken dat nodig zal zijn. Uiteraard betreft het hier een schatting, het kan altijd eerder klaar zijn of langer duren. Bij de duur van de behandeling hanteer ik de regel zo kort als mogelijk maar zo lang als nodig. Soms komen er gedurende de gesprekken zaken naar voren waar je uiteindelijk ook aan wilt werken. Soms lost een probleem zich vanzelf opeens op en is langere behandelduur niet meer nodig. Alles kan gebeuren en wat dat betreft heb ik ook geen glazen bol. Wel is het fijn om een idee te hebben van de behandelduur vooraf en zullen we constant met elkaar in gesprek blijven over de hoeveelheid nog in te plannen afspraken en de frequentie ervan.

In het begin is het meestal goed om wekelijks een afspraak te hebben. Wanneer de behandeling vordert is het fijn om tijd te hebben om in jouw eigen leven zaken anders te gaan doen en het geleerde toe te gaan passen. Dan worden de afspraken minder frequent, bijvoorbeeld eens in de twee of drie weken. Meestal plan ik na de behandeling nog een follow-up afspraak na 6 tot 8 weken, om te kijken of het nog steeds goed blijft gaan en of er nog zaken zijn waar je extra op wilt letten, die nog aandacht verdienen.